Budimex SA, jako część międzynarodowego konsorcjum, został zakwalifikowany do drugiego etapu przetargu na budowę odcinka głównej linii kolejowej w Estonii, która połączy Tallinn z Łotwą. Projekt ten jest kluczowym elementem inwestycji Rail Baltica, mającej na celu integrację Estonii, Łotwy i Litwy z resztą Unii Europejskiej. Jest to jeden z najważniejszych fragmentów jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w Europie. Dalszy udział Budimeksu w tym projekcie stanowi kolejny krok w rozwoju Grupy na rynkach zagranicznych.
Do drugiego etapu przetargu na projekt kluczowej drogi kolejowej w krajach bałtyckich oraz Unii Europejskiej zakwalifikowano m.in. konsorcjum z udziałem Budimex SA.
W jego skład wchodzą jeszcze firmy takie jak: Bouygues Travaux Public, Ingérop Conseil et Ingénierie, KMG Infra OÜ oraz WSP Finland Oy. Wszyscy uczestnicy musieli spełnić rygorystyczne wymagania dotyczące zdolności technicznych, finansowych
i doświadczenia. Celem projektu jest stworzenie nowoczesnej infrastruktury kolejowej w Estonii umożliwiającej pociągom osiąganie prędkości do 249 km/h. Budowa jest współfinansowana przez Unię Europejską oraz estoński budżet państwowy.
Łączna wartość przetargu może osiągnąć łącznie nawet 932 miliony euro, wliczając
w to opcję zakupu strategicznych materiałów. Inwestycja podzielona jest na 2 etapy, na które planuje się podpisać oddzielne umowy:
- Etap 1 – budowa nawierzchni kolejowej na odcinku Ülemiste–Pärnu oraz podbudowy odcinka Tootsi–Pärnu. Szacunkowa wartość kontraktu: 394 mln euro.
- Etap 2 – projektowanie i budowa odcinka Pärnu–Ikla, aż do granicy z Łotwą. Szacunkowa wartość kontraktu: 332 mln euro.
– Zakwalifikowanie nas do kolejnego etapu przetargu na projekt Rail Baltica w Estonii to dowód na to, że Budimex jest gotowy podejmować się największych wyzwań infrastrukturalnych w Europie. Nasze doświadczenie i kompetencje pozwalają nam skutecznie współpracować z partnerami międzynarodowymi, wnosząc wartość dodaną do strategicznych projektów. Rail Baltica to nie tylko inwestycja w nowoczesną kolej, ale także w rozwój współpracy między państwami i ogromna zmiana oblicza infrastruktury transportowej w naszym regionie – mówi Artur Popko, Prezes Zarządu Grupy Budimex.
Udział Budimeksu w jednym z kluczowych dla funkcjonowania Unii Europejskiej przetargu podkreśla jego pozycję jako jednego z liderów w sektorze infrastrukturalnym. Ostateczny wybór zostanie ogłoszony w pierwszej połowie
2025 roku. Jednocześnie Budimex kontynuuje swój rozwój, aktywnie uczestnicząc
w przetargach o kluczowym znaczeniu dla infrastruktury i gospodarki Europy.
Największy polski generalny wykonawca, w ramach konsorcjum ERB RAIL (Eiffage Génie Civil, Budimex SA, Rizzani de Eccher), realizuje już inny, 230-kilometrowy fragment linii kolejowej Rail Baltica, stanowiącej część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Wartość kontraktu wynosi 3,7 miliarda euro, a zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2032 rok.